8 exekutívnych funkcií mozgu, ktoré riadia naše správanie
Tak, ako výkonný manažér veľkej spoločnosti monitoruje všetky oddelenia, aby pracovali čo najefektívnejšie, fungujú vyššie mozgové centrá vo frontálnej oblasti. Zabezpečujú kontrolu nášho správania a koordináciu ďalších kognitívnych funkcií, ako je plánovanie alebo organizovanie. Frontálna kôra dozrieva najneskôr zo všetkých mozgových centier. Aj z evolučného hľadiska sa táto oblasť mozgu vyvinula neskoro a u človeka je oveľa väčšia ako u geneticky najbližších primátov. Frontálne laloky typicky predstavujú 40% ľudského mozgu. Nižšie je uvedených 8 exekutívnych funkcií, ktoré sú dôležité pre riadenie správania a súvisia s fungovaním tejto oblasti mozgu.
1. Kontrola impulzov
-
Dokážem myslieť skôr, než konám.
-
Moje okolie mi často vyčíta, že sa správam nevhodne.
-
Občas sa neubránim nutkaniu viac si vypiť, prejedať sa alebo jazdiť nebezpečnou rýchlosťou.
2. Emočná kontrola
-
Dokážem držať svoje emócie na uzde.
-
Často reagujem prehnane. Zle nesiem kritiku alebo keď niečo nejde podľa predstáv.
-
Som náladový/á, moje emócie sú ako na horskej dráhe.
3. Kognitívna flexibilita
-
Rýchlo sa prispôsobuje zmenám a novým situáciám.
-
Frustruje ma, keď musím meniť svoj pohľad na vec.
-
Aj keď mi minule niečo nevyšlo, nedokážem sa z toho ľahko poučiť.
4. Pracovná pamäť
-
Ľahko podržím v pamäti kľúčové informácie pre výkon úlohy.
-
Aj keď mi niekto inštrukcie vysvetlí zrozumiteľne a opakovane, nedokážem si ich zapamätať.
-
Nie som typ človeka, ktorý zvládne robiť viac činností naraz.
5. Seba - monitorovanie
-
Dokážem realisticky zhodnotiť, ako mi čo ide.
-
Často ma prekvapí horšie hodnotenie môjho výkonu proti svojim očakávaniam.
-
Ľudia mi hovoria, že mám problém, ale ja to tak nevnímam.
6. Plánovanie a určovanie priorít
-
Viem si stanoviť cieľ a naplánovať si kroky, ktorými ho zrealizujú.
-
Predstavujem si riziká a prekážky, ktoré by mohli nastať a snažím sa im predchádzať.
-
Často mám pri realizácii projektu problém vybrať, čo je najdôležitejšie.
-
Ťažko sa nútim na plánovanie budúcnosti.
7. Začiatok činnosti
-
Je pre mňa ľahké spustiť "akciu" a začať pracovať na svojom úlohy.
-
Keď sa posadím k novej úlohe, často "zamrznem", pretože neviem, kde začať.
8. Organizácia
-
Svoju mentálnu aj fyzickú činnosť dokážem ľahko skoordinovať a dosahovať svoje ciele.
-
Často sa strácam v prúde myšlienok, zabúdam alebo strácam veci.
-
Nedokážem si naplánovať odchod z domu tak, aby som prišiel / prišla na schôdzku včas.
Deficity v exekutívnych funkciách súvisia s početnými psychiatrickými a vývojovými poruchami, vrátane OCD (obsedantno-kompulzívna porucha), Tourettovho syndrómu, depresie, schizofrénie, závislostí, frontotemporálna demencia, ADD / ADHD (poruchy pozornosti bez / s hyperaktivitou), a porúch autistického spektra.
Exekutívne funkcie sa ťažko hodnotia, pretože samy koordinujú jednotlivé kognitívne funkcie ako pamäť, jazyk, alebo vizuálno-priestorová orientácia. Narušenie akejkoľvek jednotlivej funkcie potom môže ovplyvniť schopnosť plánovania a organizovania. Fungovanie exekutívnych funkcií sa dá najlepšie pozorovať v každodennom živote, ktoré sa v laboratoních podmienkach zle simuluje. S procesom starnutia sa často spája zhoršovanie týchto funkcií mozgu. Vaša babička, vyhlásená kuchárka, si už nezvláda naplánovať varenie na víkend a všetko nakupovať, alebo zabudne na buchtu v rúre. Niekedy sú ale exekutívne funkcie oslabené už od detstva a často môžu súvisieť s horšou výkonnosťou v škole alebo práci, menej stabilnými vzťahmi a horším sebahodnotením. Podľa výskumu Friedmana et al. (2008), je výkon v týchto funkciách ovplyvnený geneticky. Nesúvisí ale s inteligenciou ani s rýchlosťou spracovania.
Podľa Adele Diamond (2012) sa u detí dajú exekutívne funkcie trénovať. Najlepšie výsledky sa preukázali v počítačovom kognitívnom tréningu a v tréningu bojových umení. Menší, ale znateľný efekt bol tiež po dlhodobejšom cvičení jogy alebo aerobiku. Dôležitou pomocou so zvládaním pracovných úloh je tiež "krokovanie". Zložitá činnosť sa rozloží na malé, ľahko realizovateľné kroky. Dieťaťu tak miesto "priprav si školskú tašku" poviete, aby si vytiahlo rozvrh na zajtra, a predmet po predmete s ním prechádzate pomôcky, ktoré si musí zabaliť. Na záver skontrolujete peračník a ostrúhame ceruzky. Ak sa takto dieťaťu činnosť opakovane rozkrokuje, naučí sa, ako v danej situácii postupovať. Rovnakú metódu môžu použiť aj študenti alebo pracujúci. Ak sa cieľ zdá príliš vzdialený, čo je prvý krok, ktorý môžem urobiť hneď teraz?
Ďalšie čítanie:
- https://www.understood.org/en/learning-attention-issues/child-learning-disabilities/executive-functioning-issues/key-executive-functioning-skills-explained
- memory.ucsf.edu/ftd/overview/biology/executive/single